ایرانگردی از نوع پست مدرن !

معرفی هتل های تهران، هتل های اصفهان، هتل های شیراز، هتل های یزد، هتل های مشهد

ایرانگردی از نوع پست مدرن !

معرفی هتل های تهران، هتل های اصفهان، هتل های شیراز، هتل های یزد، هتل های مشهد

موزه ایران باستان در شهر تهران

گنجینه ی ملی ایران، آثار فرهنگی هنری خود را که ازابزارهای سنگی دوران حجر شروع و به اشیا و وسایل مورد استفاده ی انسان های عصر آهن ختم می شود در بخش هتل رامتین پیش از تاریخ موزه متمرکز کرده است. اشیای موجود در این بخش که از مواد مختلفی چون سفال، فلز، سنگ عاج، قیر و ... ساخته شده اند از طریق کاوش های علمی باستان شناسی یا به طور اتفاقی از محوطه های پیش از تاریخ ایران کشف شده اند. قدیمی ترین آثار به نمایش درآمده در موزه ایران باستان، تیغه های سنگی کشف رود است که در بررسی های باستان شناسانه ی سال 54و 1353 در ناحیه ی خراسان و در کنار رودخانه ی کشف رود به دست آمدند.

قدیمی ترین آثاری که در آن تفکرات مذهبی و معنوی انسان پیش از تاریخ جلوه گر است، پیکرک های انسانی و حیوانی کشف شده از تپه ی سراب در  هتل حجاب تهران در سال 1339 است. یکی از این مجسمه های گلی زنی است به نام ونوس که 5/6 سانتی متر ارتفاع دارد. ظروف سفالی قرمز به دست آمده از چشمه علی و اسماعیل آباد نیز جزو اولین و قدیمی ترین آثاری است که بازدیدکنندگان در موزه ی ایران باستان با آن مواجه می شوند و قدمت آن متعلق به هزاره ی پنجم پیش از میلاد است. در این ظرف تصویر چهار انسان دیده می شود که رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند و دست های خود را به طرف بالا برده و در حال نمایش رقص های آیینی و نیایشی هستند.

در طبقه ی دوم موزه ی ایران باستان، گنجینه ی نفایس دوران پیش از تاریخ قرار دارد که در بر گیرنده ی آثار منحصر به فردی چون جام طلای مارلیک، جام طلای حسنلو، جام خشایار شاه، ریتون طلای همدان، الواح زرین و سیمین از کاخ آپادانای تخت جمشید، هتل ساینا تهران زیور آلات مکشوفه از زیویه ی کردستان و ... است.

آثار این دوره نیز اکثرا حاصل حفاری های علمی بوده و در کنار اشیای مکشوفه از استانها به نمایش گذارده شده اند. دوران تاریخی را اشیای هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی تشکیل می دهند و یکی از منحصر به فردترین نمونه های موجود دوره ی اشکانی، بقایای نیم تنه ی مردی در هتل بزرگ تهران است که در سال 1372 به طور اتفاقی به همراه چند قطعه استخوان، یک لنگه چکمه به همراه ساق پای درون آن، یک سنگ ساب، چند سفال، یک چاقوی آهنی، یک سنجاق نقره، یک شلوارک پشمی، چند قطعه پارچه و یک عدد گردو وجود داشت. این نیم تنه پس از کشف به مرد نمکی معروف گردید.

موزه هنر های معاصر شهر تهران

بخش بزرگ فعالیت های امور هنری موزه هنرهای معاصر تهران را برنامه ریزی و سازمان دهی و اجرای مراحل مختلف برگزاری نمایشگاه ها تشکیل می دهد. دیگر فعالیت های آن عبارتند از: طراحی و اجرای برنامه ها، دریافت آثار هنری و تهیه شناسنامه برای هریک، تنظیم آرشیو، ثبت نام و اسکان هنرمندان در هتل مشهد تهران و عناوین آثار هنری، تبادل فرهنگی - هنری مشاوره و راهنمایی هنر دوستان و برنامه ریزی محتوایی نمایشگاهها.

ساختمان موزه هنر های معاصر، تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از هتل جهان تهران و بادگیر های مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده .تندیس های زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر همچون: هنری مور، آلبرتو جاکومتی، پرویز تناولی، در پیرامون آن، فضای سبز اطراف را به « پارک مجسمه» بدل کرده است.

در گنجینه دایمی موزه هنرهای معاصر تهران بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند و یگانه از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می شود. به گفته بعضی کارشناسان هنری، آثار نگهداری شده در این گنجینه «بی نظیر» هستند. استاد محمود فرشچیان در سال 1387 در بازدید از هتل پارسی تهران ، مجموعه آثار خود را که همان زمان منتشر شده بود و شامل 100 اثر برگزیده در سال های دهه 70 به بعد است، به موزه اهدا کرد. گنجینه ای از آثار مهم هنرمندان معاصر غرب، پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به انبار زیرزمینی موزه هنرهای معاصر تهران منتقل شد. از این آثار می توان به تابلوی سه لتی آرمیدن دو نفر بر تخت، در حضور دیگران اثر فرانسیس بیکن اشاره کرد.

موزه هنرهای معاصر، نمایشگاه های خود را در 9 گالری بزرگ و کوچک در هتل گچسر برپا می سازد. گالری ها یک به یک در مسیر حرکت بازدید کنندگان قرار دارند و به این ترتیب، امکان برقراری بهترین ارتباط میان تماشاگر و آثار هنری را فراهم می سازد.

میدان ارگ تهران و توپ مروارید

میدان ارگ از دیدنی های تهران، اولین و قدیمی ترین میدان تهران است. این میدان وسیع که از دوره زندیه به جای مانده، در زمان فتحعلی شاه «ارگ» نام گرفت. این میدان را سپس میدان شاه ، میدان توپخانه و باغ گلشن نامیدند و امروزه آن را به نام میدان پانزده خرداد می شناسند که امروزه از جاذبه های گردشگری تهران به شمار می آید. در اطراف ارگ هتل فردوسی تهران و خیابان هایی نیز وجود داشت که مهمترین آنها خیابان ناصریه ( خیابان ناصرخسرو) به عنوان اولین خیابان تهران ، خیابان جباخانه ( خیابان بوذرجمهری – پانزده خرداد) ، خیابان جلیل آباد ( خیابان خیام) ، میدان توپخانه ( امام خمینی) و خیابان مریضخانه ( خیابان امام خمینی) بود.

در اطراف میدان ارگ چند بنا برپا بود که عبارت بودند از: از سر در بزرگ یا " عالی قاپو " در شمال؛ دفترخانه در شمال غرب؛ نقاره خانه در جنوب و تلگراف خانه در شرق.

در دوره سلطنت ناصرالدین شاه به سال 1281ق دگرگونی بنیادی در میدان داده شد. توپ های موجود در میدان را جمع آوری کرده و به میدان توپخانه جدید منتقل کردند. استخری بزرگ و هشت ضلعی در میانه آن و هتل آساره تهران  ساخته شد که آب قنات جدید ناصری و دیگر قنات هایی که باغ گلستان را آبیاری می _کرد به آن منتقل کردند. آب این استخر سپس به حوض سبزه میدان و محله های جنوب ارگ جاری می شد. دور استخر مرکزی میدان، دو گذرگاه سنگ فرش برای رفت و آمد درشکه ایجاد شد و دو طرف استخر را حصارکشی و باغچه بندی کرده، با کاشتن انواع درخت و گل های ایرانی و فرنگی به محوطه ای سرسبز و با صفا مبدل ساختند.بدین ترتیب میدان توپخانه به " باغ گلشن " یا " باغ میدان " تغییر شکل و نام داد.

آنچه که از میدان توپخانه قدیم برجای ماند تنها توپ مروارید و هتل پرشیا تهران بود که به سال 1233ق در اصفهان توسط استاد اسماعیل ریخته گر ساخته شده بود و بر سکویی در برابر نقارخانه قرار داشت. در همان سال نیز در سمت غربی باغ گلشن بنایی کوچک چند ضلعی ساختند و در آن صندوقی به نام " صندوق عدالت " قرار دادند تا مردم شکایات یا عریضه های خود را در آن بیندازند. نامه های این صندوق که به طور هفتگی باز می شد به نظر ناصرالدین شاه می رسید.

سالها پیش در میدان ارگ تهران، در محل حوض میدان یک توپ کهنه با لوله های ضخیم و دو چرخ بسیار بزرگ وجود داشت که به آن توپ مروارید می گفتند. روی لوله توپ شعر هایی از فتحعلی خان صبا در باره فتحعلی شاه قاجار حک شده بود. این توپ قدیمی در حال حاضر از هتل هویزه تهران به محل سابق باشگاه افسران که امروزه بخشی از وزارت امور خارجه را در بر می گیرد، در خیابان سی تیر نگه داری می شود.

مجموعه کاخ گلستان تهران

کهن ترین بناهای موجود در مجموعه کاخ گلستان، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند است. وی در نبرد های خود بر ضد محمد حسن خان قاجار در سال 1172 تهران را مرکز اردوکشی خود قرار داد و پس از پیروزی در این جنگ در دیوانخانه قدیم تهران که در زمان شاه سلیمان ساخته شده بود بار عام داد و با عنوان وکیل الرعایا حکومت ایران را در دست گرفت .

در دوران رضا شاه پهلوی، بخشهای بزرگی از ارگ تهران، از جمله حصار دور آن، سردر باب عالی، ساختمان دفتر استیفا، نگارخانه، تکیه دولت، نارنجستان، باغ گلشن و ساختمانهای اندرونی تخریب شد. محل سکونت شاه به کاخ مرمر و نیاوران و سپس در دوران محمد رضا شاه پهلوی به کاخ سعد آباد منتقل و هتل دیاموند به محل پذیرایی از میهمانان خارجی تبدیل گردید.پس از انقلاب مجموعه گلستان همچون اغلب عمارات سلطنتی دیگر بصورت موزه در آمد تا همگان بتوانند از آن دیدن کرده و از تماشای زیباییهای حاصل از فکر و دست هنرمندان و صنعتگران ایرانی بهره برند .

در زمان گذشته تقریبا متصل به ضلع شمالی شمس العماره یک دستگاه عمارت بزرگ و طولانی باغ گلستان را بدو قسمت تقسیم می کرد که آنرا عمارت خروجی می نامیدند. این بنا از مشرق به مغرب شامل : اتاق موزه ، تالار آینه گلستان هتل شهر تهران و صندوقخانه و رختدار خانه سلطنتی بود. اساس قصر مزبور در زمان آغامحمد خان نهاده شده بود ولی بسال 1216 ه.ق در عهد فتحعلی شاه پایان یافت .

ناصرالدین شاه پس از مراجعت از سفر فرنگ چون موزه بزرگتری احداث نمود، این بنا را در سال 1296 ه.ق منهدم کرده محل آنرا تبدیل به دریاچه یا استخر بزرگی نمودند که استخر جلو عمارت بادگیر و شمس العماره و استخر جلو تالار آینه جدید را بهم متصل می ساخت . این استخر را در اوایل سلطنت پهلوی اول پر نموده و در حال حاضر به فضای سبز اختصاص یافته است .

کاخ گلستان ازسمت شمال بوسیله چند در و دالان باریک با حرم خانه که اندرون و فرح آباد نیز نامیده میشد ارتباط داشت. پیش از سلطنت ناصرالدین شاه عمارت اندرون همان هتل مارلیک تهران ساختمانها و اتاق ها و تالارهای دوران فتحعلی شاه بود و بقول مرحوم معیرالممالک این قسمت از بیوتات سلطنتی گر چه دارای وسعت زیادی نبود ولی طرز ساختمان خوشی داشت .

در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه که درعمارت ارگ سلطنتی تغییرات عمده و مهمی داده میشد بنا بنوشته هدایت در روضه الصفای ناصری تغییرات مهمی در اندرون توسط حاج علیخان حاجب الدوله و به سال 1271 ه.ق ایجاد گردید . پس از آنکه زنهای حرم سرای ناصرالدین شاه رو به ازدیاد نهاد و رفته رفته جا بر آنان تنگ شد مجبور گردیدند اندرون را دوباره وسعت داده بزرگتر سازند و بهمین منظور در سال 1299 ه.ق و با مباشرت بنایی آقا ابراهیم خان امین السلطان هتل بلور تهران و تمام بناهایی را که توسط حاجب الدوله ساخته شده بود را خراب نموده و بر وسعت اندرون اضافه نمودند.پس از آن که ساختمانهای اندرون در دورادور باغچه و حیاط آن بپایان رسید در سال 1303 ه.ق ناصرالدین شاه مصمم گردید که برای خوابگاه خود نیز کاخی به سبک جدید در وسط باغچه بسازد . مباشرت ساختن این کاخ نیز به محمد ابراهیم خان امین السلطان واگذار گردید.

بوستان آب و آتش شهر تهران

یکی از بوستانهای متفاوت شهر تهران با مساحتی گسترده و امکانات تفریحی مختلف در کنار هتل ارم تهران که بدون شک از دیدنیهای تهران محسوب می شود. بوستان آب و آتش با مساحت 24 هزار مترمربع در تیرماه 1388 افتتاح شد. بوستان آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم (ع) دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش، آبنما،فضای بازی با آب، چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری، پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه رانی، فانوس دریایی، آلاچیق،... و محیط سبز است که آنرا از سایر بوستانهای تهران متمایز کرده است.

از سمت بزرگراه حقانی یا خیابان دیدار جنوبی که به پارک برسید به برج های آتش برمی خورید. به چمن زارها و درختان زیبا که از بین آنها مشعل های آتش قد کشیده اند و از میان آنها هتل پاریز را می توان دید. هوا که رو به تاریکی می رود، مشعل ها جان می گیرند کم کم می غرند و هر نیم ساعت یک بار ناگهان آتش از دهانه های آن 4 برج شعله می کشد. شعله هایی 10 متری با حرارتی زیاد. تقابلی تماشایی میان فواره های آب و شعله های آتش. احتمالا اینجاست که به حکمت نامگذاری این پارک به نام بوستان حضرت ابراهیم (ع) پی می برید.

در بعضی از شب ها نقال در مقابل آمفی تیاتر بوستان آب و آتش می ایستد و به پرده خوانی مشغول می شود و داستان حضرت ابراهیم را توضیح می دهد. این نقالی در ۷ پرده است که دور تا دور پارک تعبیه شده است.

بعد از تفریح اصلی پارک آب و آتش یعنی آب بازی از طریق حفره هایی روی سطح زمین که فواره ازشان بیرون می زند، درشکه سواری در مسیر پارک آب و آتش تا بوستان بنادر، آموزش راپل و قرقره ای که فرد با آن بصروت آویزان از تپه ای به تپه دیگر روی طناب سر می خورد، فانوس دریایی که می شود از آن بالا رفت و مناظر را تماشا کرد، اسب سواری و آموزش سوارکاری، دستگاه خودران یا دوچرخه ایستاده وسیله ای عجیب که با وجود حرکت روی دو چرخ در یک محور از تعادل جالبی برخوردار است و با این وسیله برقی می توانید به راحتی در گوشه و کنار پارک گشت بزنید، سینما هفت بعدی، رستوران رو باز در کشتی و... بوستان آب و آتش را به یکی از جاذبه های گردشگری تهران بدل کرده است که به یکبار تجربه کردنش مانند پارک ساعی که از هتل سیمرغ تا پارک فاصله کمی دارد حتما می ارزد. بوفه به تعداد 2 عدد یکی سر پارک و دیگری روبروی فانوس دریایی بعلاوه آمفی تیا تر روباز و امکان گرفتن عکس با لباسهای سنتی ترکمن ها در چادر ترکمن ها و آلاچیق ها ی متعدد برای استراحت از امکانات دیگر بوستان حضرت ابراهیم یا آب و آتش می باشد.

بوستان آب و آتش که از مکانهای دیدنی تهران است از طریق یک پل کابلی به بوستان نوروز ارتباط دارد. این پل مخصوص پیاده روی و دوچرخه سواری است که از روی اتوبان همت می گذرد و نمای بسیار زیبایی دارد. بوستان آب و آتش دارای 2 در ورودی نیز هست که یکی از اتوبان شهید حقانی و دیگری از کوچه کنار بوستان؛ در ضلع غربی آن که دالانی با سقفی چوبی است و در تابستان با گل و گیاه پوشیده می شود وبسیار زیبا و دلنشین است. بوستان حضرت ابراهیم (ع) در شمال مجموعه تفریحی اراضی عباس آباد تهران مانند هتل جهانگردی میگون که در فشم قرار دارد قرار گرفته است. بوستان آب و آتش در میدان ونک، اتوبان شهید حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، دست راست، جنب اتوبان. در اولین کوچه بعد از چهارراه جهان کودک راه دارد که آخر آن خیابان پارکینگ مخصوص پارک نیز در نظر گرفته شده است.