ایرانگردی از نوع پست مدرن !

معرفی هتل های تهران، هتل های اصفهان، هتل های شیراز، هتل های یزد، هتل های مشهد

ایرانگردی از نوع پست مدرن !

معرفی هتل های تهران، هتل های اصفهان، هتل های شیراز، هتل های یزد، هتل های مشهد

معرفی برج میلاد و بام تهران



این روز ها که هوای زمستانی شهر پر شده از گرد و غبار رفتن بام تهران به بخش بالایی ولنجک و قسمت ابتدای تله کابین توچال حال هوای دیگری دارد جالب است وقتی داشتم از کنار پارک وی به سمت ولنک می رفتم  مسافران برای دیدن شهر تهران به هتل استقلال می رفتند بام مجموعهای است که بین بخش پارکینگ تله کابین و ایستگاه اول آن بصورت جاده آسفالته بوده و به علت وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالاییترین نقطه شهر تهران موجب شده شهروندان تهران برای استفاده از طبیعت و مناظر زیبا، این جاده را بهعنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیادهروی انتخاب کنند در برگشت نیز می توانید از کافی شاپ هتل اوین که شبانه روزی کار   می کند استفاده کنید.
تردد اشخاصی که قصد بالا رفتن از کوههای منطقه توچال را دارند و یا می خواهند از تله کابین استفاده کنند، باعث اهمیت بیشتر مجموعه بام تهران شدهاست. البته برج میلاد بلندترین آسمانخراش ایران و ششمین برج مخابراتی بلند در جهان هم برای گشت و گذار جای خوبی است و در شمالغربی شهر تهران، میان تپهای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب شهرکقدس و شمال کوینصر در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد از بالای برج به راحتی می توانید ساختمان زیبای هتل آزادی تهران که در کنار بزرگراه یادگار امام و نزدیک نمایش گاه بین المللی تهران است را ببینید. این سازه که به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، یکی از نمادهای پایتخت به شمار میآید. ارتفاع برج میلاد ۴۳۵ متر است و در مکان ششم برجهای مخابراتی جهان قرار دارد
.

کاروانسرای عباسی



در شرق مدرسه چهارباغ و در سمت چپ خیابان چهارباغ یکی از بزرگترین کاروانسراهای اصفهان واقع شده است این کاروانسرا همزمان با بنای مدرسه چهارباغ احداث شده تا درآمد و عواید آن به مصرف مخارج طلاب و نگهداری مدرسه برسد. کاروانسرا در زمان سلطنت شاه حسین صفوی ساخته شد و در عداد آخرین آثاری است که در اواخر حکومت صفویان در کنار هتل کوثر اصفهان در اصفهان بنا گردیده. یکی از محققان و پژوهشگران معماری اسلامی، این کاروانسرای چهار ایوانی مستطیل شکل را دارای ۱۲۸ متر طول و ۹۳ متر عرض نوشته است که در دو طبقه آن ۱۴۰ اتاق دارد. در پشت این اتاقها دو اصطبل سراسری نیز وجود داشته است. این کاروانسرا در دوره قاجاریه در  مانند سایر آثار اصفهان مورد بی مهری ظل السلطان حاکم اصفهان قرار گرفت و بالاخره نیز بوسیله این شاهزاده حاکم به فروش رسید. درحدود سال ۱۳۴۳ شمسی مقرر گردید کاروانسرای مادرشاه و هتل سوئیت  با حفظ جنبه های هنری و ارزش های معماری دوران صفویه به یک مهمانسرای بین المللی تبدیل گردد. طرح های اولیه کار به وسیله ماکسیم سیرو متخصص مشهور که تالیفات بسیاری در معماری ایران و بخصوص کاروانسراها دارد آماده گردید و با استفاده از شیوه های معماری سنتی و تقلید از نقاشی های موجود در بناهای تاریخی بویژه نقاشی ها و گچبری های هتل عالی قاپو سالن های مهمانسرای مزبور پس از مدت ۸ سال آماده گردید. این مهمانسرا که امروز به نام مهمانسرای عباسی نامیده می شود با نقاشی ها و تزئینات نقاشی و گچبریهای بسیار زیبا و آثار چوبی نفیس و آلت و لفظ های باشکوه یکی از جاذبه های بسیار زیبای اصفهان بشمار می رود. علاوه برآن این مهمانسرا پذیرای اجلاس ها و سمینارها و نشست های داخلی و بین المللی است که در سالن های جدید الاحداث آن برگزار می گردد.

دریاچۀ بزنگان مشهد، روستای شهداد شهر کرمان، پل طبیعت تهران




دریاچۀ بزنگان مشهد

استان خراسان رضوی با آن که از نظر وسعت و تقسیمات کشوری از جمله استانهای بزرگ کشور است اما از نظر منابع آبی جزو نواحی کمآب محسوب میشود. استان خراسان رضوی سرزمینی خشک تا نیمه خشک است. در چنین سرزمینی آب منشاءِ حیات و بهرهوریهای اقتصادی است. کمبود باران، بهویژه در نیمۀ جنوبی استان، و فقدان رودخانههای دایمی باعث شده است که از قنات هتل توریست توس ، خصوصاً در شهرهای حاشیۀ کویر، استفاده بیشتری شود. منابع آبهای استان خراسان رضوی را میتوان به دو بخش آبهای سطحی و آبهای زیرزمینی تقسیم کرد. دریاچۀ بزنگان حدود 80 هکتار وسعت و 12 متر عمق دارد و در جنوب رشته کوههای هزار مسجد، در 130 کیلومتری جادۀ مشهد- سرخس قرار دارد. آب دریاچه از بارندگیهای سالانه و چشمههای کوچک تأمین میشود و مرکز پرورش ماهی قزلآلای رنگینکمان است.

روستای شهداد شهر کرمان

شهداد در شرق کرمان و در ناحیه نسبتا مرتفعی با آب و هوای گرم و خشک واقع شده است. شهداد قدمتی کهن دارد و مردم آن به زبان فارسی سخن میگویند و پیرو مذهب اثنی عشری هستند. طبیعت شهداد به برکت آب رودخانههای «درختنگان» و «خرشکی» و کاریزهای مختلف، سرسبز و خرم است، هتل پارسیان بم و باغات و نخلستانهای فراوان دارد. شهداد در شش ماهه دوم سال و در فصل بهار بسیار زیباست و به یکی از گردشگاههای معروف کرمان تبدیل شده است. معماری بومی شهداد بسیار جالب توجه است و جاذبههای تاریخی آن آرامگاه و زیارتگاه پیر بابا مسافر، که بنای آن گچبریهای جالب و ارزندهای دارد و مشتمل بر دو طبقه است. مسجد مجاور آرامگاه پیر بابا مسافر، که قدمت آن را به دوره مغول نسبت میدهند. مسجد جامع شهداد و مسجد بروجردی، که معماری جالب توجهی دارند. امامزاده زند، که به امام رضا (ع) منسوب است. قدیمیترین قسمت امامزاده، ایوان خشتی آن است که به قرن هفتم هـ.ق. نسبت داده میشود. شهر باستانی ۴ هزار ساله که در نزدیکی شهداد کشف شده است و اهمیت وافری در امر باستان شناسی و تاریخ این ناحیه دارد.

پل طبیعت تهران

پل طبیعت اتصال پهنه غربی و شرقی اراضی عباس آباد را بین بوستانهای آب و آتش و طالقانی برقرار میکند. با توجه به شاخصههای طراحی، سازه و کاربری این پل به یکی از نمادهای جدید شهر تهران مبدل شده که در حوزه گردشگری شهری هتل انقلاب توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. همچنین مسیرهای دسترسی به این دو بوستان احیا و احداث شده است تا شهروندان برای گذر از این پل و ورود به این دو بوستان دچار مشکل نشوند و به راحتی به مقصد برسند. پل طبیعت با ۷هزار مترمربع مساحت و حدود ۲هزار تن وزن به عنوان بزرگترین پل عبور و مرور غیرخودرویی کشور است. همچنین این پل دارای ویژگی های متمایز فنی، مهندسی و اجرایی بوده که شیوه طراحی و اجرای سازه فولادی آن برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده است.یکی از مهمترین اقداماتی که بر روی هتل کوثر تهران انجام شده بحث ایمنی است، زیرا که به دلیل ارتفاع ۴۰ متری به اقدامات ایمنی نیازمند بود. حفاظ ایمنی دو کیلومتری روی پل نیز پیش بینی شد که در حال حاضر این اقدامات به طور کامل انجام شده است.

روستای مارگون یاسوج، تالاب بینالمللی شادگان، آبشار دره عشق



روستای مارگون یاسوج

مارگون جزء شهرستان بویراحمد است و در فاصله ٢۴ کیلومتری غرب جاده یاسوج- بروجن قرار دارد. رودخانه سقاوه از جنوب غربی آن میگذرد و همچنین ارتفاعاتی مانند: کوهبنار در شرق، کوه مارگون در شمال و کوه سقاوه در جنوب، روستای مارگون را احاطه کرده است. آب و هوای مارگون معتدل مرطوب است و مردم آن به زبان لری سخن میگویند و پیرو مذهب اثنی عشری هستند. اقتصاد مارگون براساس کشاورزی و دامپروری شکل گرفته است. چشمهها، رودخانهها، کوهها، آبشارها، پوشش گیاهی و حیات وحش از جذابیتهای طبیعی این روستا به شمار میروند. هتل پارسیان یاسوج یکی از معروفترین هتل های ایران است. این آبشار بسیار بلند، به دلیل قرارگرفتن در داخل تنگه زیبای مارگون و تعدد رگههای آبشاری که به درون دره سرازیر میشوند، جذابیتی منحصر بفرد دارد. همچنین به دلیل فراوانی دشتهای مملو از لالههای واژگون و گلهای رنگارنگ ختمی و دیگر گلهای وحشی، منظرههای بدیع پدید میآورند که دیدار از آن را به خاطرهای فراموش نشدنی تبدیل میکنند. آبشار مارگون واقعا دیدنی و شگفت آور است.

تالاب شادگان خوزستان

تالاب بینالمللی شادگان 296 هزار هکتار مساحت دارد و از شمال به شادگان و خور «دورق»، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جادۀ دارخوین و آبادان و از شرق به آبهای خورموسی محدود میشود. سطح تالاب با گیاهان آبدوست چون «لویی» و «چولان» و گیاهان غوطهور پوشیده شده ومحل بسیار مناسبی باری پذیرش پرندگان آبزی مهاجری است که در پاییز از شمال اروپا، کانادا و سیبری به این منطقه روی میآورند. در این تالاب، انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند بنی، شیربد، حمری، شانک و ماهیهای پرورشی و پرندگانی چون فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشی، اردک، گراز و ... زیست میکنند. تنها زیستگاه و محل زاد و ولد «اردک کرکری» در جهان این تالاب است و پرندگانی چون «گیلانشاه خالدار» و «اکراس آفریقایی» نیز از نمونههای بسیار کمیابی هستند که در این هتل پارسیان آبادان یافت میشوند. تالاب شادگان زیستگاه یک سوم از گونههای جانوری و گیاهی در معرض خطر نابودی است. این تالاب طبق مصوبۀ شورای عالی حفاظت از محیطزیست تحت عنوان «پناهگاه بینالمللی حیات وحش شادگان» به سازمان محیط زیست واگذار شده است. گفته میشود که تالاب دچار بحران است و احتمال دارد در آینده خشک شود.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق با بیش از صد متر ارتفاع از دل کوه با سرعت زیادی بیرون میجهد و منظرۀ بدیعی را پدید میآورد. از ویژگیهای این آبشار یکی آنکه نه از قله کوه یا میان کوه، بلکه از دل کوه چون چاهی بیرون میجهد، دوم آنکه ارتفاع بسیار بلندی دارد و در سرتاسر ایران کمنظیر است، سوم آنکه در زیر ان فضای هموار نسبتاً وسیعی وجود دارد، چهارم آنکه در جنب این فضا رودخانۀ کارون به آرامی جاری است، پنجم آنکه در روبروی آبشار و در این سوی کارون فضای وسیع و هموار دیگری وجود دارد که درختان بلوط آنرا فرا گرفتهاند، ششم آنکه در بین روستاهای «دره عشق»و «دورک شاهپوری» و هتل پارسیان شهرکرد قرار دارد، کهه انارستانهای بزرگ و مزارع شالیزار جالب توجهی دارند.

آرامگاه بوعلی سینا و آرامگاه بابا طاهر همدان



آرامگاه بوعلی سینا همدان

آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا یا آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخالرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهرهمدان واقع شدهاست. بنای ابتدایی این آرامگاه در زمان قاجاریه ساخته شد. در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفت. طرح ونقشه بنای فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمیترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است. بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس هتل آزادی همدان  باغچهها متاثر از باغهای ایرانی آب نماها الهام گرفته از حوض خانههای سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی ایرانیان است.

آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بابا طاهر عریان مربوط به دوره معاصر است و برفراز تپه ای در شمال غربی شهر همدان در میدان باباطاهر واقع شده است. باباطاهر که حدوداً در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته، از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است. برج آرامگاه باباطاهر بر قاعدهای هشت ضلعی واقع شده که ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه

طاق بستان

طاق بستان مجموعهای از سنگنگارهها و سنگنبشتههای دوره ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی روحفزا تبدیل نموده که از زمانهای دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است. طاق بستان در زبان بومی (کردی) طاق وسان گفته میشود. «سان» به معنی سنگ میباشد و به این ترتیب طاق بستان طاق سنگی معنی میدهد. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است. شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف هتل پارسیان کرمانشاه را برای تراشیدن تندیسهای خود برگزیدند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او طاق بستان را انتخاب کردند که در بین راه جاده ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پرآب بود. در سمت راست ایوان کوچک، سنگ نگاره ای وجود دارد که صحنه تاج ستانی اردشیر دوم، نهمین شاه ساسانی را نشان می دهد. در این صحنه، شاه ساسانی به حالت ایستاده با صورتی سه ربعی و بدنی تمام رخ در مرکز صحنه نقش شده که دست چپ را بر روی قبضه شمشیر گذاشته و با دست راست حلقه روبان داری را از اهورا مزدا می گیرد. شاه ساسانی چشمانی درشت و ابروانی برجسته دارد. ریش او مجعد و موهای سرش به صورت انبوه بر روی شانهها آویخته شده است. وی گوشوارهای بر گوش و گردنبندی در گردن و دستبندی در مچ دارد. گوشواره او به شکل حلقه مدوری است که گوی کوچکی به آن آویزان است. گردنبند او نیز شامل یک ردیف مهره های مرواریدی درشت است.

روستای گچسر، کارخانه حریربافی چالوس و کاخ چایخوران چالوس



روستای گچسر

روستای گچسر از توابع بخش آسارای شهرستان کرج است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۲۳۰ متر و آب و هوای آن در زمستان ها سرد و پر برف و در تابستان ها مطبوع و دلپذیر است. روستای گچسر از قدمتی طولانی برخوردار است و با توجه به آثار بر جا مانده از گذشته قدمت این روستا به دوره صفوی می رسد. این روستا در حال حاضر نیز به دلیل استقرار در جاده چالوس وجود هتل گچسر، نزدیکی به پیست دیزین و غار طبیعی یخ مراد مزیت منطقه ای دارد. پیست دیزین در ۱۲ کیلومتری روستای گچسر و در ارتفاع ۳۸۰۰ متری واقع شده است. این پیست، ۲۳ بالابر در مسیر اسکی، سه تله کابین، دو تله سی یژ، هفت تله اسکی و بالابرهای دوچرخه و امکانات آموزشی مختلف مانند زمین های تنیس، والیبال، زمین بازی کودکان و پیست اسکی روی چمن دارد. همچنین در این پیست امکاناتی برای اسب سواری، راهپیمایی و دوچرخه سواری فراهم شده است وآموزش و اجاره لوازم اسکی نیز در آن صورت می گیرد. زمان مناسب جهت استفاده از پیست روی چمن از ۱۵خرداد تا ۱۵ شهریور است و در صورت ریزش برف در مهر ماه در ۱۵ مهر مورد بهره برداری قرار می گیرد در این پیست امکانات رفاهی مانند هتل و رستوران های زیبا، مجهز و مطلوب نیز برای آرامش خاطر اسکی بازان و گردشگران احداث شده است.

کارخانه حریربافی چالوس

عملیات ساختمانی کارخانه از سال 1312 ش آغاز و در سال 1315 به پایان رسید. حریربافی چالوس که در زمان خود در خاورمیانه بینظیر بوده از سال 1315 تا سال 1337 بکار تولید محصولات ابریشمی طبیعی انواع پارچه، جوراب، پرده و کراوات و غیره به منظور صدور به کشورهای دیگر اختصاص داشت. در این سال کارخانه تعطیل و دستگاههای آن به رشت انتقال یافت. این کارخانه که تقریباً در مرکز بافت شهری چالوس  کنار هتل آزادی خزر (هایت سابق) قراردارد دارای محوطه بسیار وسیعی شامل قسمتهای مختلف از جمله دیگ بخار و منبع تولید انرژی، انبار پیله، نخ ریسی، پارچه بافی، جوراب بافی، رنگرزی، کارخانه نخ سازی، منبع آب و ساختمان ادارات مرکزی بود. کارگران این کارخانه اکثر غیربومی و عموما از شهرهای گیلان و بعضاً آمل و بابل، اصفهان، مشهد و تبریز بودند و جمعیتی در حدود 1500 نفر را تشکیل میدادند. پس از تعطیلی کارخانه ساختمان آن به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی سپرده شده بود و بعد از انقلاب اسلامی نیز به سپاه پاسداران واگذار شد .

کاخ چایخوران

این کاخ که از بناهای دوره پهلوی اول است در جنوب میدان معلم چالوس و در منطقه ای موسوم به محوطه کاخ واقع شده و اکنون به عنوان مکان اداره میراث فرهنگی چالوس مورد استفاده قرار دارد. این بنا در محوطه ای به مساحت تقریبی 4000 متر مربع در یک طبقه و زیر زمین احداث شده است دو ورودی اصلی بنا در ضلع غربی و شرقی است و فضاهای داخلی ساختمان مشتمل بر دو بخش اصلی و خدماتی بوده که با راهروی میانی به هم مرتبط است.بخش اصلی هتل رامسر شامل بالکن ستوندار شمالی و دو تالار مربع شکل در جنوب آن و یک تالار مستطیل شکل در جهت شمالی و جنوبی است که با تزئینات زیبای گچ بری آراسته شده است. بخش خدماتی دارای دو اتاق و آبدار خانه و دو ایوان در دو سوی شرقی و غربی است. پوشش بام آن به صورت شیروانی، تراس آن به شیوه خاصی نرده چینی شده و این کاخ همانطور که نامش مشخص است به منظور استراحت موقت و کوتاه مدت بکار میرفته است .

مسجد جامع کبیر، مجموعه امیرچقماق، آتشکده زرتشتیان و آب انبار شش باد گیری یزد



مسجدجامع کبیر

این مسجد یکی از باارزشترین میراث تاریخی هنری و گنجینه ای ار معماری اسلامی است. بانی ساختمان اصلی مسجد را علاء الدوله گرشاسب آل بویه قرن ششم هجری می دانند ولی مسجد کنونی مربوط به آل مظفر و تیموریان قرن هشتم و نهم هجری است. از امتیازات هنری و معماری این مسجد می توان قدرت و استواری کاشیکاریهای نفیس و جالب ، سر در بلند، دو کتیبه نفیس یکی به خط کوفی و دیگری به خط ثلث بر روی کاشی لاجوردی معرق در کنار سر در  هتل صفائیه، دو مناره زیبا و تزئینات کاشی کاری شده دیوارهای داخلی شبستان و زیر گنبد و خارج گنبد را نام برد. ارتفاع مناره های آن حدود 48 متر و ارتفاع سر در آن در حدود 24 متر می باشد.

مجموعه امیرچقماق

امیر جلال الدین چخماق از سرداران و امرا شاهرخ تیموری و حاکم یزد با همکاری همسر خود فاطمه خاتون در جهت آبادانی یزد مجموعه ای شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه، آب سرد و از همه مهمتر مسجد امیر چخماق را بنیان نهادند. سنگ نصب شده در کرباس مسجد، به طرف میدان و نثر وقفنامه بر آن به خط نسخ می باشد و شبکه های ظریف از کاشی های معرق هتل پارسیان یزد، دور خارجی گنبد محراب صفه ی اصلی با طاقنمای مقرنس کاری شده قرار دارد و این مسجد را از نظر مرتبه زیبایی بعد از مسجد جامع قرار داده است. این بنا مسجد جامع نو نیز نامیده شده است. این مجموعه در قرن هشتم هجری قمری بنا نهاده شده است.

آتشکده زرتشتیان

یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان آتشکده ی آنها است. این بنا در خیابان آیت الله کاشانی واقع گردیده و شامل ساختمان مشجّری است که در قرن اخیر ساخته شده است. در این محل آتش مقدس که برای زرتشتیان مقدس می باشد و دارای قدمتی چند ساله بوده و باید همیشه روشن نگه داشته شود، نگهداری و از آن مراقبت می شود. شایان ذکر است که قدمت آتش آتشکده به هزار وپانصد سال می رسد. ساختمان اصلی هتل مشیر الممالک در و سط حیاط و بر بلندی قرار دارد و آنرا درختانی همیشه سبز احاطه کرده اند. حوضی بزرگ در محور ورودی بنا به آن زیبایی خاصی بخشیده است. آتش در محفظه ای بلندتر از سطح زمین در اتاقی نسبتا وسیع و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاقهایی برای مراسم نیایش پیرامون آن طراحی شده است.

آب انبار شش باد گیری

برای شهرهای کویری همچون یزد ارزش آب بیش از هر جای دیگر احساس می شود. در این شهر بیش از 75 آب انبار وجود دارد. این آب انبار دارای شش بادگیر می باشد و 180سال پیش در دوره قاجاریه در کنار هتل صفائیه یزد ساخته شده است. از ویژگیهای مهم این اثر تاریخی دو دهانه بودن این آب انبار است که دارای تزئینات مقرنس کاری می باشد و دارای 55 پله ورودی در قسمت جنوبی است که بین پله 25 و 26 از بالا یک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد.

مقبره شاه شجاع، باغ نارنجستان قوام و باغ ارم شیراز



مقبره شاه شجاع

شاه شجاع یکی از بزرگترین و شجاع ترین پادشاهان آل مظفر بوده است که در قرن هفتم چشم از جهان فرومی بندد و چون بعد از وی اختلاف بین جانشینان بوجود میاید وی را در محلی ساده و بدون هیچ تشریفاتی دفن می کنند ودر زمان زندیه فردی به نام میرزا محمد خان کرمانی که از نوادگان شاه شجاع بود با اجازه کریم خان زند در سال 1191 هجری قمری سنگ بزرگی بر قبر وی نهاد و باغچه ای در اطراف آن احداث کرد و این سنگ تاکنون باقی مانده است.آرامگاه دارای 4 ستون مورب است که گنبدی در بالای آن قرار دارد . سطح بیرونی گنبد به وسیله کاشی های تک رنگ نیلوفری هتل پارسیان شیراز تزئین شده است و در سطح داخلی گنبد با کاشی های هفت رنگ تصاویر گل و بوته ایجاد کرده و در چهار قسمت داخل گنبد مطالب و اشعابه خط نستعلیق نوشته اند . آرامگاه دارای محوطه ای کوچک با تعدادی درخت نارنج می باشد .

باغ نارنجستان قوام

نارنجستان قوام متعلق به خاندان قوام الملک بوده است . عمارت نارنجستان بعنوان دیوانخانه و محل مراجعات رعیت ها و دیگر مردم و همچنین محل تشکیل جلسه های عمومی و نشست های بزرگان و اشراف در زمان قاجاریه مورد استفاده قرار می گرفته است. این بنا دو متر از کف حیاط بلند تر است و آجر بعنوان مصالح اصلی بکار برده شده است. سقف بنا با نقاشیهای زیبا با رنگهای گرم و طرحهای متنوع هتل چمران پوشیده شده است .ابراهیم خان قوام الملک در سال 1345 خورشیدی این بنای با ارزش و زیبا را به دانشگاه شیراز اهدا کرد و امروزه به موزه نارنجستان که وابسته به دانشکده هنر معماری است تبدیل شده و برای بازدید عموم آزاد می باشد.

باغ ارم

که بنا و سردر آن از دوره قاجاریه به جای مانده، زیباترین باغ شیراز است. گل های زینتی و گونه های متنوع گیاهی موجود در این باغ ، آن را به باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز بدل ساخته است. باغ تخت در شمال شهر شیراز و در دامنه کوه بابا کوهی قرار دارد. در این باغ عمارتی به همت "اتابک قراچه داغ " در سال 480هـ . ق بنا شد. در زمان آقا محمدخان قاجار نیز بنای هتل پارس شیراز در این باغ ساخته شد. در این باغ تاریخی، اکنون پادگان نظامی مستقر است. سایر باغ های شیراز در غرب شهر در منظقه قصر دشت قرار دارد و حدود 50 کیلومتر از سطح شهر را در برگرفته است. رودخانه اعظم ، نهرمعالی آباد و قنات های متعدد، این باغ ها را مشروب می کند.